Pyttis svenska pensionärsförening

Pyttis svenska pensionärsförenings sommarresa onsdagen den 6 juli 2016

Klockan 9 startade vi vår sommarresa från ABC i Pyttis kyrkby. Vi var 25 st. resglada pensionärer som steg på Tidstrands buss. Det hade regnat flera dagar och vi var spända på hur vädret skulle vara på vår resdag. Vi hade tur, vädret var halvmulet, men inget regn. Snart klarnade himlen och solen tittade fram. Vilken tur!

Vår resa skulle gå via Orimattila, Mörskom och Lappträsk.

I Orimattila besökte vi Maria Drockilas ljusverkstad. Vi fick följa med ljustillverkningens alla skeden. Det var intressant. Allt gjordes för hand; det var ett handarbete från början till slut! De olika figurerna - blommor, fåglar m.m. skars ut med en vass kniv. Man måste vara säker på handen för att lyckas. Efter detta tror jag att ingen mera undrar varför alla dessa vackra ljus är tämligen dyra.

Morgonkaffet intogs i kaféet som var inrett inne i affären. Bord och stolar var placerade mellan bord på vilka ljus i alla storlekar och utföranden fanns utställda. Det var ett trevligt och annorlunda kafé.

Då vi vandrade ut till bussen, var det nog var och varannan som bar på vackra röda papperskassar med Maria Drockila ljus.

Klockan 13.00 hade vi beställt mat på restaurang ”Mega ruoka”. Invid restaurangen fanns en jättestor ”Outlet”-affär, där vi gjorde inköp före maten. Man kan göra fynd i en dylik jätteaffär, men tid att vandra omkring måste man ha.

Maten smakade oss alla, och vi blev serverade vid borden, vilket vi alla uppskattade.

Klockan 15 skulle vi vara i Mörskom och besöka kyrkan där. Kyrkofullmäktiges ordförande var vår guide i kyrkan. Det var en kupolkyrka av stock. Inne i kyrkan hängde 5 jättestora, vackra kristallkronor. Orgeln var från St. Petersburg. Kyrkans väggar (innerväggar) var vitmålade och på väggarna hängde flera adliga vapen. Den stora altartavlan var målad av Dora på 1500-talet.

Från Mörskom körde vi mot Lappträsk, Pockar. Det var en smal och krokig väg, men naturen var vacker med stora sädesfält, gula rypsfält och vägkanterna fulla av sommarblomster. Vi njöt av det vackra landskapet som vi färdades igenom. Det var annat än att susa fram längs enformiga motorvägar!

Snart var vi framme vid ”Annas Antik”. En prunkande blomprakt på gården hälsade oss välkomna. Här drack vi kvällskaffe i ett kafé som var möblerat med vita bondrokokomöbler, stolar och bord. Vi njöt!

”Annas Antik” bjöd på antika möbler och kärl m.m. jämte ett stort ”Kirppis” (lopptorg) och hemslöjdsartiklar. Vi rekommenderar detta ställe, det lönar sig att besöka.

Vi var alla, hoppas jag, nöjda med vår sommarresa 6.7 2016. Det var vår artonde(18) resa.